Zarządzanie zmianą – Analiza 5 sił / barier

Nowe metody działania, zmiana regulacji wewnętrznych i zewnętrznych,  dodatkowe obowiązki,  reorganizacja, rozwój,  testowanie nowych technologii powoduje, że co chwilę jako menedżerowie podejmujemy wyzwania, aby skutecznie wprowadzać zmiany.

Cześć zmian przechodzi gładko i dynamicznie i to jest stan idealny.  Jednak zdarzają się zmiany, które przyprawiają nas o kolejne siwe włosy.

Zmiany, które dotykają stare wygodne nawyki, wymagają zamiany myślenie, czy uczenia się nowych kompetencji  mogą stanowić wyzwanie dla naszych pracowników.  Pracownik, który nie rozumie zmiany i ona dla niego trudna może stawiać opór. 

Ten opór może objawiać się różnymi zachowaniami takimi jak unikanie podejmowania prób wprowadzenia zmiany, udowadnianie nam, że jest ona niepotrzebna, a czasem także sabotowanie naszych działań.

Pojawiają się również trudne emocje – strach przed nowym, złość  czy poczucie niezrozumienia.  Słyszymy wówczas od pracownika w delikatnej wersji  „zmiana jest niepotrzebna” „że to się nie uda” …”jest dobrze więc, po co coś zmieniać” 

Jako menedżer mamy w takiej sytuacji 2 wyjścia –  abo zmagać się, siłować z pracownikiem na słowa czy argumenty co jest prostą drogą do konfliktu lub spróbować poszukać przestrzeni na dialog i współpracę. 

Jednym z narzędzi, które wówczas można użyć jest Analiza 5 Sił blokujących zmianę.

Jest to metoda, którą możemy zastosować jednakowo w pracy indywidualnie jako narzędzie do autorefleksji, jak i do pracy z zespołem/ pracownikiem, który jest w fazie oporu. 

Zobacz Dedykowane Szkolenie „Narzędzia menadżerskie wspierające zarządzanie zmianą”

Siła oporu 1 – Informacja 

Informacja na temat zmiany, a raczej jej brak może sprawić, że pracownik może się czuć pominięty, zignorowany, niedoceniony. Rolą menedżera jest sprawdzenie poziomu informacji pracownika i rozjaśnienie ewentualnych niejasności  

Pracując z zespołem/pracownikiem można zadać pytania: 

  • Co już wiesz nt zmiany? 
  • Czego potrzebujesz się dowiedzieć?  
  • Jakiej informacji Ci brakuję?
  • O czym chcesz porozmawiać w kwestii zmiany? 

Siła oporu 2 –  Poznawcza 

Jeśli nie rozumiemy zmiany,  nie jest ona dla nas logiczna to nie traktujemy jej osobiście, nie utożsamiamy się z nią,  też trudno jest się w nią zaangażować. Często w początkowej fazie zmiany możemy odczuwać chaos,  dezorganizację. Nie wiemy, jak się mamy zachowywać wobec zmiany i jak z nią pracować. 

Jako menadżerowi warto poszukać, podrążyć co sprawia, że pracowniku czuję się niepewnie w nowej sytuacji,  jakie kwestie wymagają do tłumaczenia –  jakie działania mogą pomóc pracownikowi przejść przez fazę  niezrozumienia i niepewności. 

W tym obszarze pomocne mogą być pytania: 

  • Co jest niejasne? 
  • Co wymaga do tłumaczenia? 
  • Co lub kto może pomóc Ci poznać/ zrozumieć zmianę?

Siła oporu 3 – Motywacja 

Motywacja nie jest czymś danym na stałe i może się zdarzyć, że po prostu czujemy niechęć, aby zaangażować się w zmianę.  Nasz spadek motywacji może również wynikać wielkości i trudności zmiany. Zmiana może być po prostu też dla nas nieatrakcyjna lub nie będziemy widzieć dla siebie korzyści w stosunku do zaangażowania.  

Jako menedżer powinniśmy zwrócić uwagę na poziom motywacji, znaleźć źródło niechęci i sprawdzić co mogłoby pomóc pracownikowi się zaangażować w zmianę. 

Pytania pomocne na tym poziomie oporu to: 

  • Czego nie chcę robić?
  • Co Cię/ Was zniechęca?  
  • Czego nie chcesz stracić ?
  • Czego potrzebujesz, aby się zaangażować? 

Siła oporu 4 – Kompetencje 

Nowe sytuacje mogą wymagać nowych kompetencji. Co do zasady uczenie się daje nam przyjemność i satysfakcję, ale …  mimo wszystko nauka nowych umiejętności jest wymagająca.  Potrzebujemy czasu, energii, dodatkowych instrukcji czy też osoby, która wprowadzi nas w temat. Jeśli do tej pory czuliśmy się kompetentni, zajmowaliśmy rolę eksperta – to znalezienie się  w sytuacji, w której jesteśmy osobą uczącą się może odebrać nam pewność siebie. 

Pytania pomocnicze w tym obszarze: 

  • Co jest trudne ?
  • Czego potrzebujesz/ potrzebujecie się nauczyć? 
  • Kto może przekazać Ci wiedzę? 
  • Jakie wiedzy potrzebujesz/ potrzebujemy? 
  • Kto już to umie/wie? 

Siła oporu 5 –  Systemowa

Decyzji/ Zmiany wprowadzone na potrzebę chwili (np. praca zdalna w obliczu epidemii),  odpowiadające na wyzwania/ problemy mogą napotkać opór w postaci regulacji wewnętrznych lub zewnętrznych przepisów prawa. 

Do tego opór systemowy może wynika z technologii, z których korzystamy. Nasze programy, systemy,  software wymagają czasu na dostosowanie do nowych wymagań.  Dość często też my potrzebujemy nauczyć się nowej funkcjonalności. 

Menadżer zarządzający zmianą powinien wyrobić sobie zdolność patrzenia z góry na procesy zadaniowe, widzieć więcej i szerzej –  oczywiście w takim podejściu zawsze cenne są rozmowy z pracownikami – ekspertami, którzy mogą zwrócić nam uwagę na istotne kwestie. 

Tu warto się znaleźć odpowiedzi na pytania: 

  • Które przepisy/ procedury blokują/wpłyną na zmianę? 
  • Jak nasze systemy są przygotowane do zmiany? 
  • Co należy zmienić w naszych regulacja, aby zmiana była możliwa? 

Analiza 5 Sił oporu daje nam szansę na szybsze przejście do fazy prób i akceptacji zmiany, zweryfikowanie metod wprowadzenia zmian, usprawnienie komunikacji, lepszym zrozumieniu potrzeb całego zespołu. 

To i inne narzędzia wspierające proces zmiany możecie poznać na naszym szkoleniu „Narzędzia menadżerskie wspierające zarządzanie zmianą”

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.