Trendy w przywództwie w 2023

Odkąd wirus pokazał nam na skalę globalną, jak bardzo i jak dużo może się zmienić w stosunku do kierunku, jaki zakładaliśmy, niczego nie możemy przewidzieć ze 100 procentową precyzją.

W dzisiejszych niepewnych czasach – poza Covidem, doświadczamy skutków wojny, kryzysu ekonomicznego – przywództwo staje w obliczu nowych wyzwań. 

Przed kadrą zarządzającą stoi wyzwanie pogodzenia w przywództwie dwóch istotnych elementów: kompleksowości umiejętności i elastyczności działania. W odniesieniu zarówno do menadżerów jak też do zespołów.

Well-being a zaangażowanie

Trudne czasy powodują, że wśród czołowych potrzeb pracowników coraz mocniej brzmi konieczność zapewnienia dobrostanu psychofizycznego. Z perspektywy pracowników istotne jest przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji i przyjaznej atmosfery w pracy. Z perspektywy organizacji kluczowe jest utrzymanie zaangażowania ludzi w pracę i ich wyższa produktywność. Konieczne jest pogodzenie tych perspektyw.

Rok 2022 postrzegany jest jako rok kryzysu zaufania między pracodawcami a pracownikami oraz kryzysu lojalności wobec organizacji („Raport Podsumowanie i wyzwania HR 2022/2023”). To również kryzys relacji, zaufania i lojalności wobec szefów. 

Firmy i menadżerowie w trudnym okresie mają tendencje do sięgania po kontrolujący, czy wręcz dyrektywny styl zarządzania. Tymczasem to się zupełnie nie sprawdza, ponieważ ludzie potrzebują i oczekują czegoś zupełnie innego. 

Powszechny i łatwy dostęp do informacji sprawia, że pracownicy są coraz lepiej wyedukowani w możliwościach zmiany sposobu funkcjonowania firmy, dostrzegają na rynku organizacje, które z powodzeniem wdrażają rozwiązania odpowiadające na potrzeby ludzi.

Stąd w coraz większym stopniu potrzebni będą menadżerowie, którzy potrafią współpracować z zespołem, a w swoich pracownikach widzieć ludzi. Do kluczowych umiejętności w tym zakresie, potrzebnych w coraz większym stopniu w 2023 roku, należeć będą:

  • Umiejętność pracy z zespołem rozproszonym, pracującym zdalnie, czy hybrydowo i budowanie w tych okolicznościach zaangażowania i lojalności pracowników
  • Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu zespołami – przede wszystkim empatyczne przywództwo
  • Kultura informacji zwrotnej – przede wszystkim docenianie, nauka na błędach, wyciąganie wniosków na przyszłość

Warto też pamiętać, że młode pokolenie będące już na rynku pracy potrzebuje zachować work-life balance, chce móc się rozwijać w pracy, chce mieć wpływ na działania firmy. Dyrektywne zarządzanie nie zaspokoi tych potrzeb, a wręcz będzie przyczyną do narastającego nieporozumienia i frustracji, po obydwu stronach – szefa i ludzi. Tu konieczne jest przywództwo nastawione na człowieka. Takie, które potrafi zapewnić ludzi, że są dobrze i sprawiedliwie traktowani.

Według badania LMC Polska z lipca 2021 najważniejsze dla pracowników w pracy w danej firmie jest:

  • Rozwój i nauka nowych rzeczy
  • Luźna, nieformalna atmosfera w pracy
  • Elastyczny czas pracy
  • Stabilizacja i bezpieczeństwo
  • Swoboda w podejmowaniu decyzji i samodzielności 

Menadżer 2023 musi umieć stworzyć zespołowi warunki do zaspokojenia tych potrzeb.

Kultura organizacyjna a elastyczność i innowacyjność

Ludziom coraz bardziej zależy na tym, żeby firma, w której pracują wyznawała te same lub podobne wartości, które sami posiadają. Chcą się identyfikować z organizacją, dla której pracują. Sprzeczne wartości lub brak przykładania przez firmę uwagi do tej sfery coraz częściej staje się przyczyną spadku motywacji, a nawet odchodzenia z pracy. Dlatego istotne jest, żeby firma dbała o swój mocny fundament w postaci wartości oraz misji, opierając na nim budowanie silnej kultury organizacyjnej. 

Równocześnie z perspektywy biznesowej ważne jest to, żeby zespoły były przygotowane do częstych zmian i adaptacji do nich. W połączeniu z kulturą organizacyjną ma to zapewnić z jednej strony spójność, a z drugiej elastyczność działania. 

Kadra menadżerska powinna umieć skupiać się równolegle na dwóch, pozornie przeciwstawnych sobie, aspektach: 

  • Dążeniu do osiągnięcia zakładanych wyników biznesowych
  • Zapewnieniu dobrego samopoczucia, pozytywnych doświadczeń i satysfakcji z pracy pracownikom

Według badania PSI, Leading in Future World of Work 2022, najważniejsze wyzwania przywódcze w oczach menadżerów to:

  • Zatrzymywanie i przyciąganie talentów
  • Motywowanie i angażowanie pracowników
  • Praca zdalna / hybrydowa
  • Well-being pracowników
  • Współpraca i komunikacja
  • Wdrażanie innowacji

Z kolei w oczach pracowników najważniejsze wyzwania wobec przywództwa przyszłości to:

  • Zatrzymywanie i przyciąganie talentów
  • Motywowanie i angażowanie pracowników
  • Well-being pracowników
  • Współpraca i komunikacja 
  • Praca zdalna / hybrydowa

Coraz ważniejszym obszarem przywództwa staje się zarządzanie różnorodnością zespołów. Ta kwestia obejmuje zarówno wielopokoleniowość, jak też międzynarodowość, włączanie osób z niepełnosprawnościami, sprawiedliwe wynagrodzenia i warunki pracy bez różnicowania płci. Do tego dochodzą też oczekiwania ze strony pracowników, którzy w ramach różnorodności chcą otrzymywać zróżnicowane zadania, projekty, żeby zdobywać nowe umiejętności i doświadczenia. 

Odpowiedzią na te wyzwania i potrzeby w zakresie przywództwa będą:

  • Komunikowanie się na różnych poziomach i z różnymi pokoleniami, w podejściu partnerskim
  • Znajomość mechanizmów motywujących (indywidualnie) pracowników w zespole
  • Sprawne wdrażanie zmian i przeprowadzanie przez nie ludzi
  • Inspirowanie ludzi, pobudzanie kreatywności, samodzielności i odpowiedzialności w zespole

Najbliższe 10 lat na poziomie globalnym ma przynieść braki w ilości ludzi do pracy. Różnie będzie to wyglądać na różnych kontynentach i w krajach, niemniej jednak oznacza to trend spadkowy. Utrzymanie pracowników, w szczególności talentów, w organizacji będzie – w kontekście długoterminowym – coraz większym wyzwaniem. Kluczowa kwestia dla organizacji w tej sytuacji, to coraz silniejsze stawianie na jakość przywództwa.

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.