Czy spotykasz się z każdym z Twoich pracowników 1 na 1?
Regularnie?
Masz swój schemat takich spotkań?
Sytuacja w firmach wcale nie jest taka różowa
Nie bez przyczyny właśnie takie pytania padły na początku tego artykułu.
Indywidualne spotkania z pracownikami są dość często czymś niedocenianym przez menadżerów. W dobie szybkiego tempa życia, wielu bodźców i zmian, które dzieją się w firmie codziennie, tzw. bieżączki i ciągłego gaszenia pożarów, łatwiej jest zrobić spotkanie z całym zespołem, a z tymi osobami, z którymi koniecznie trzeba coś omówić bezpośrednio, zrobić to tylko ad hoc, na szybko, w kilka minut, skupiając się na tym, co jest do przekazania.
Tak działa wielu menadżerów.
Tylko czy to wystarczy?
Zobacz dedykowanie szkolenia:
Co dają spotkania 1 na 1 z pracownikiem?
Unikanie spotkań indywidualnych nie jest rozwiązaniem i świadczy raczej o braku świadomości tego, na co one mają wpływ i co dzięki nim można osiągnąć.
Przede wszystkim istotne jest to, że takie spotkania 1 na 1 nie mają służyć wyłącznie Twoim celom, tylko również, a nawet głównie, potrzebom Twojego pracownika. Patrząc szeroko na tę kwestię, spotkanie indywidualne z pracownikiem powinno służyć identyfikowaniu wyzwań, z którymi mierzy się Twój pracownik, rozwiązywaniu problemów, o których inaczej pewnie wcale by Ci nie powiedział, szeroko pojętemu rozwojowi (to również może być przestrzeń na Twój mentoring), budowaniu relacji, zaangażowania i zadowolenia z pracy. To jest też okazja dla Ciebie na lepsze poznanie pracownika, sposobu jego myślenia, podejścia do zadań, do pracy oraz miejsce na przekazanie sobie wzajemnie informacji zwrotnych.
Widzisz więc, jak wiele dzieje się na takich spotkaniach. A to oznacza, że są one jednym z kluczowych narzędzi w pracy menadżera.
Dlatego też niezwykle istotne jest to, żeby do tych spotkań odpowiednio się przygotować.
O co warto zadbać na takim spotkaniu?
Przeczytaj uważnie poniższe zestawienie. Zawiera ono kluczowe elementy, o które warto zadbać, żeby spotkanie z pracownikiem spełniło swój cel. Przyznaj sobie po 1 punkcie za każdy element z tego zestawienia, który już masz wdrożony, które realizujesz. Jeśli uzbierasz ich 8-10 to oznacza, że wiesz jak prowadzić wartościowe spotkania indywidualne z pracownikami. Mniej niż 8 punktów, to sygnał dla Ciebie, że warto nad tą umiejętnością popracować.
- Ustalenie terminu z wyprzedzeniem
- Określenie celu spotkania – pamiętaj, że to głównie spotkanie dla Twojego pracownika, więc zadbaj, żeby to on miał wpływ na określnie celu
- Określenie planu spotkania – wtedy po obu stronach macie jasność, jak to spotkanie będzie przebiegać
- Zapewnienie odpowiednio dużo czasu na rozmowę
- Umiejętne rozpoznanie problemu / wyzwania / tematu, z którym przyszedł pracownik
- Oddanie większej części czasu pracownikowi, zachęcanie go do wypowiedzi (unikanie monologu menadżera) – zadbaj o proporcję 70% (pracownik) do 30% (Ty)
- Uważne słuchanie i zadawanie pytań adekwatnych do sytuacji i zmierzających do sedna
- Skupienie się na wnioskach, rozwiązaniach, bez nadmiernego rozgrzebywania przyczyn danej sytuacji
- Zapewnienie pracownikowi poczucia bezpieczeństwa
- Podsumowanie, wnioski końcowe, ustalenie działań oraz terminu kolejnego spotkania
Zobacz dedykowanie szkolenia: