Od menadżera do lidera

Jeśli twoje działania inspirują innych do tego, żeby marzyć więcej, poznawać więcej, robić więcej i stawać się lepszym, to jesteś liderem.” – John Quincy Adams, prezydent Stanów Zjednoczonych

Chcesz być takim liderem?

Aby nim zostać nie potrzebujesz do tego żadnych dyplomów, czy certyfikatów.

Bycia liderem nie nauczysz się tylko teoretycznie.

Faktyczne kompetencje i postawa lidera, to efekt świadomego rozwoju opartego na praktyce, uczeniu się poprzez zdobywanie doświadczenia, rozwój samoświadomości, wyciąganie wniosków.

Lider to ktoś, z kim ludzie chcą pracować. Za kim ludzie chętnie podążają. W czyją wizję wierzą i ją realizują. I w kim znajdują wsparcie.

Co robić w takim razie trzeba zrobić, aby stać się prawdziwym liderem?

Postaw swój zespół i jego rozwój jako priorytet. Systematycznie pracuj ze swoimi pracownikami. Stawiaj im wyzwania, udzielaj wsparcia, pomagaj im w zdobywaniu i stosowaniu nowych umiejętności. Przekazuj stale informacje zwrotne i sam / sama pytaj o feedback. Inspiruj, zachęcaj do poszukiwania nowych pomysłów i rozwiązań.

W ten sposób rozwiniesz nie tylko swoich pracowników, ale też swoje kompetencje jako lidera.

Droga od managera do lidera

Skuteczny manager z pewnością przyniesie firmie, która go zatrudnia, wymierne rezultaty. Bez dwóch zdań. Jednak to, co jest największą wartością dla firmy, jest efektem działania lidera.

O co chodzi?

Dość często określenia manager, lider, przywództwo, zarządzanie są stosowane zamiennie. Pewnie i Tobie zdarzyło się je stosować jako tożsame. Mnie tak. Jednak mają one zupełnie inne znaczenie.

Manager zarządza, uczy się i rozwija kompetencje, aby realizować stawiane mu przez organizację cele, odpowiednio komunikować się z zespołem, delegować zadania, kontrolować ich wykonanie.

Lider natomiast poprzez strategię zarządzania i swoją postawę motywuje ludzi do działania, wzbudza w nich chęć rozwijania się, wspólnego osiągania celów i sprawia, że czują sens tego, co robią. A to przekłada się na znacznie lepsze i długotrwałe efekty dla biznesu.

Lider nie musi sam znać się na wszystkim, na branży. Wyznacza kierunek działania, stawia wyzwania, daje przestrzeń do działania talentom w zespole. Ma wizję i potrafi do niej przekonać innych. Buduje atmosferę zaufania opartą na szacunku do pracowników. W ten sposób zapala w ludziach motor do działania.

Dla lidera w zasadzie nie ma rzeczy niemożliwych, kwestią nie jest „Czy coś robimy?”, a raczej znalezienie metody realizacji, czyli „Jak to zrobimy?”.

Na czym polega różnica między managerem a liderem?

Na zupełnie dwóch różnych aspektach. Bycie managerem związane jest z objęciem stanowiska kierowniczego. Bycie liderem to przyjęcie postawy.

Mało tego liderem może być ktoś, kto nie jest managerem. Może to być na przykład ktoś z zespołu, kto cieszy się szacunkiem i posłuchem innych pracowników.

Manager w dużym uproszczeniu mówi pracownikom, co mają robić oraz rozlicza ich z tego. Natomiast lider ich inspiruje i motywuje do osiągania lepszych rezultatów. Zachęca do wykazywania i przejmowania inicjatywy.

„Managerem zostajesz automatycznie, kiedy zostajesz zatrudniony na tym stanowisku. Natomiast przywódcą stajesz się dopiero wówczas, kiedy twoi ludzie uznają cię za lidera.”Bob Selden

Sama w trakcie swojej kariery zawodowej przeszłam drogę od managera do lidera, pokonując na niej różne przeszkody, popełniając błędy i wyciągając z nich wnioski. Pamiętam słowa jednej z osób z mojego zespołu, która na spotkaniu pożegnalnym, gdy odchodziłam do innej organizacji, powiedziała: “Beata, zawsze byłaś bardzo wymagająca, ale fantastycznie się z Tobą pracowało”.  

To wtedy poczułam się po raz pierwszy liderem i zdałam sobie sprawę, na czym to tak naprawdę polega.

Na swojej drodze spotkałam wielu managerów i znacznie mniej prawdziwych liderów. Teraz pomagam przejść taką drogę znacznie szybciej, z pełną świadomością i z pewnym skutkiem. 

Na bycie liderem trzeba sobie zasłużyć. Bycie managerem, to formalna pozycja, stanowisko. Możesz stać się liderem – to wymaga wypracowania odpowiedniego podejścia i postawy.

Gdy wchodzisz na stanowisko managera, potrzebujesz rozwinąć kompetencje, które pozwolą Ci realizować stawiane Ci cele i zarządzać pracownikami.

Liderem stajesz się budując otwartą atmosferę opartą o wzajemne zaufanie i szacunek, w której ludzie bez obaw mogą wnieść swoje zdanie, wkład i zaangażowanie.

Kiedy ludzie uznają Cię za lidera

Aby tak się stało musisz wiedzieć, czego pracownicy od Ciebie oczekują, jakie kompetencje są dla nich ważne.

Wiesz, co jako manager powinieneś / powinnaś potrafić. Zdajesz sobie sprawę, jakie kompetencje managerskie są Ci potrzebne.

A czy zastanawiałeś /zastanawiałaś się nad tym, czego od Ciebie potrzebują Twoi pracownicy? I jakie Twoje umiejętności spowodują, że uznają Cię za prawdziwego lidera?

Wiele badań realizowanych wśród pracowników różnych firm, w różnych krajach, na przestrzeni kilkunastu lat pokazuje, że najbardziej liczą się:

  • umiejętność dostrzegania pracownika
  • umiejętność zrozumienia pracownika
  • umiejętność pomagania w rozwoju kariery pracownika

Dodaj do nich jeszcze:

  • Dbanie o rozwój pracownika
  • Szacunek do pracownika
  • Docenianie pracy
  • Słuchanie pracownika
  • Budowanie dobrych relacji z pracownikiem

A uzyskasz komplet umiejętności, które pozwolą Ci z powodzeniem zarządzać każdym pokoleniem pracowników i zyskać ich uznanie.

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.