Metoda GOLD – Przekazywanie informacji zwrotnej

Kiedy najczęściej pojawia się u Ciebie potrzeba przekazania pracownikowi informacji zwrotnej?

Czego ta informacja zwykle dotyczy?

W jaki sposób udzielasz feedbacku ludziom ze swojego zespołu?

Są trzy podstawowe sytuacje, w których warto udzielić pracownikowi informacji zwrotnej, to: 

  • Bardzo dobry rezultat pracy 
  • Przeciętny efekt pracy 
  • Słaby lub zły rezultat pracy 

Czy masz wypracowany własny model udzielania informacji zwrotnej, który się sprawdza?

Często managerowie korzystają z któregoś z narzędzi do udzielania feedbacku, stosując go (to samo narzędzie) w rozmowach ze wszystkimi członkami swoich zespołów. Wyniki takich rozmów są bardzo różne. Pytanie, co jest tego przyczyną?

Pamiętaj o tym, że praktycznie każdy zespół, to grupa ludzi, którzy się między sobą różnią – poziomem doświadczenia, umiejętnościami, stażem pracy, postawą, potrzebami, wartościami, itd. Tak naprawdę nie ma jednej metody udzielania informacji zwrotnej, która sprawdzi się w przypadku każdego pracownika. 

Jeśli wiesz już, że z perspektywy zarządzania ludźmi, warto kierować się zasadami przywództwa sytuacyjnego (czyli w sposób dopasowany do etapu rozwoju danego pracownika), to podobnie jest z informacją zwrotną.

Zanim więc przystąpisz do rozmowy feedbackowej – przygotuj się do niej.

Zacznij od pomyślenia o pracowniku, z którym chcesz przeprowadzić rozmowę oraz o sytuacji. Pomocne w tym mogą być dla Ciebie następujące pytania:

  • Czy jest początkujący w swojej roli, czy jest już ekspertem? 
  • Jaki jest cel informacji zwrotnej? 
  • Jaka jest spodziewana korzyść dla Ciebie/pracownika? 
  • Jakie emocje Ci towarzyszą w związku z tą sytuacją? 

Pomyśl o tym, jakie znasz narzędzia do udzielania informacji zwrotnej i które z nich będzie najbardziej dopasowane do tego, co wynika z odpowiedzi na powyższe pytania.

Jeśli masz do czynienia np. z osobą, która bardzo dobrze zna się na swojej pracy, ma doświadczenie, wysokie kompetencje, chcesz podkreślić eksperckość tej osoby, a także zachęcić do poszukania nowych możliwości i rozwiązań, które mogłaby wprowadzić do pracy, to dobrym wyborem będzie zastosowanie metody GOLD.

Metoda GOLD ta składa się z 4 elementów:

GOAL CEL

OUTCOME REZULTAT

LEARN WNIOSKI

DEVELOPMENT ROZWÓJ

GOLD można zastosować również w sytuacji, gdy chcesz, żeby pracownik w swoim rozwoju koncentrował się na uczeniu się na bazie swoich doświadczeń. Również na bazie popełnianych przez siebie błędów. Metoda ta koncentruje się na wyciąganiu wniosków z danej sytuacji.

Co jest kluczowe w tej metodzie, to że opiera się ona na zadawaniu pracownikowi pytań. To narzędzie, które zaprasza pracownika do głębszej i samodzielnej analizy, wyciągania wniosków i przekładania ich w działania na przyszłość. Daje mu poczucie sprawczości i sensu wykonywanej pracy. A Tobie dostarcza kolejnych informacji – o sposobie myślenia, o podejściu do danej sytuacji, o procesie poszukiwania rozwiązań.

Przykładowe pytania, jakie możesz zastosować w tej metodzie, to:

GOAL (CEL) Co zamierzałeś osiągnąć?

OUTCOME (REZULTAT) Jaki był faktyczny rezultat?

LEARN ( WNIOSKI) Jakie wnioski z tego wynikają?

DEVELOPMENT (ROZWÓJ) Co zrobisz następnym razem?

Oczywiście pytań może i powinno być więcej. Warto nauczyć się zadawania adekwatnych pytań, takich które są rozwojowe.

Zastanawiasz się, jak w praktyce działa metoda GOLD?

Spójrz kilka akapitów wyżej – tam, gdzie zaprosiłam Cię do przygotowania się do rozmowy feedbackowej. Pytania, które tam się znajdują, są przykładem tego, jak działa metoda GOLD.

Jeżeli chciałbyś przećwiczyć metodą GOLD w praktyce to sprawdź szkolenie warsztatowe Feedback – rozmowa korygująca z pracownikiem

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.