Kompetencja lidera na dzisiaj i na jutro

Potrzebna jest baza

Aby rozwinąć umiejętności przywódcze musisz mieć je na czym oprzeć. 

Dwie najbardziej podstawowe kompetencje dobrego managera, to dla mnie:

  • aktywne słuchanie oraz 
  • zadawanie adekwatnych pytań.

Słuchanie jest podstawą rozwoju innych kompetencji managerskich. Jest bazą, na której możesz zbudować całą resztę.

Ludzie lubią, gdy się ich słucha. Kiedy czujemy czyjąś uwagę skierowaną na to, co i o czym mówimy, czujemy się dostrzeżeni i docenieni. To są bardzo istotne potrzeby deklarowane przez pracowników. Warto, aby managerowie mieli tego świadomość.

Aktywne słuchanie działa motywująco 

Bycie wysłuchanym daje silne wrażenie – rzadko przytrafia się ludziom, daje poczucie empatii i zrozumienia. A to jedne z najbardziej istotnych potrzeb pracowników. Człowiek, który wie, że ktoś go naprawdę słucha, otwiera się, czuje się pewniej, a w relacji rośnie zaufanie. 

Większość ludzi słucha powierzchownie – słyszy słowa, szuka własnej historii, pogrąża się we własnych odczuciach, ocenia i osądza to co słyszy. 

Szczególnie jest to odczuwalne w pracy – słuchamy tylko niezbędnego minimum, nie mamy czasu, bo musimy zająć się szybko następnym tematem. To sprawia, że ludzie czują się przedmiotowo, jak trybiki w maszynie. Dużo mówimy, mało faktycznie słuchamy. Słuchamy, a nie słyszymy. 

Aktywne słuchanie jest umiejętnością dostrojoną do mówiącego – nie jest biernym słyszeniem, jest świadomym odbieraniem informacji za pomocą słuchu, wzroku, wyczuwania emocji, odbioru języka ciała, modulacji głosu, oddechu, rytmu słów, a także naszej intuicji.

Adekwatne pytania

Zadawanie pytań – co w tym może być takiego istotnego? To, w jaki sposób i o co pytasz oraz w jakim momencie, pozwala (lub nie) na:

  • Zdobycie informacji
  • Inspirowania do myślenia i kreatywności
  • Motywacji do działania
  • Budowanie relacji
  • Okazanie szacunku
  • Dawanie uwagi 
  • Prawdziwe słuchanie
  • Budowanie zaufania
  • Okazanie zrozumienia
  • Prawdziwe poznanie drugiej osoby

Zadawanie przez managera adekwatnych pytań motywuje do zaangażowania. Pozwala bowiem pracownikom na generowanie własnych pomysłów i rozwiązań. 

Zadawanie adekwatnych pytań jest sztuką. Nie bez powodu warto najpierw nauczyć się słuchać na głębszym poziomie. Wówczas mamy zbudowaną podstawę do zadawania ważnych, odpowiednich pytań. 

Kompetencja ta pozwala managerowi na rozwój poczucia odpowiedzialności, a tym samym wzmacnia jego zdolności przywódcze. Dzięki odpowiednim pytaniom manager dociera do głębszych warstw, do sedna spraw. W efekcie zamiast powierzchownego zaleczenia sytuacji, może doprowadzić do zidentyfikowania i rozwiązania faktycznego problemu.

Kompetencje w nowych czasach

Słyszysz z różnych stron, że nic nie będzie już takie samo? Wiele źródeł przewiduje dokonanie się różnego rodzaju przeobrażeń świata, w którym żyjemy. A w jaki sposób dotknie to obszaru oczekiwań, którym mają sprostać managerowie przyszłości?

Dodam: niedalekiej przyszłości. Bo właśnie teraz wokół nas dzieje się zmiana, której jesteśmy naocznymi świadkami i uczestnikami. Czy tego chcemy, czy nie.

Era pewnych postaw w zarządzaniu zaczyna się kończyć.

Strategie – nie będą się tak liczyły, jak wizje i to wizje zmienne, umiejętność przewidywania trendów, wydarzeń i sprawnego przełączania się na nowe kierunki. 

Czas czekających na skutki i reagujących dopiero, gdy się zdarzą, skończy się bezpowrotnie.

Globalna pandemia i związany z nią kryzys nauczyły nas w sposób doświadczalny w praktyce, że konieczna jest elastyczność działania i szybkość reagowania.

Kluczem do przetrwania stanie się znacznie szybszy rozwój zdalnych technologii, również w nowych niż do tej pory dziedzinach, więcej i lepsze innowacje, poprawa płynności finansowej. 

Firmy będą potrzebowały: 

  • proaktywności działania, 
  • umiejętności przewidywania potrzeb, 
  • szybkiego tempa zmian (znane nam powiedzenie, że jedyną pewną stałą jest ciągła zmiana zmieni się w podejście, że zmiana jest potrzebna do życia, jak powietrze), 
  • jasnego i przejrzystego planu działania (a w zasadzie planów związanych z kolejnymi zmianami), 
  • budowania i utrzymania zaufania wśród pracowników

Jacy liderzy będą potrzebni?

Potrafiący przewidzieć zmiany, szybko przez nie przejść i przeprowadzać przez zmiany swoje zespoły. To nie to samo, co zarządzanie zmianą.

Potrafiący proaktywnie działać zamiast reagować.

Potrafiący zapewnić pracownikom poczucie stabilności w ciągle i szybko zmieniającej się rzeczywistości i tym samym budować zaufanie. Zaufanie zespołów jest niezbędne do sprawnego funkcjonowania firm.

Potrafiący komunikować się dwukierunkowo. Komunikacja skupiona na celach i ich realizacji zostanie zastąpiona dialogiem – nastawionym na poznanie potrzeb pracowników, nadanie kierunku działania, przeprowadzanie przez zmiany. Taka komunikacja będzie wspierać budowanie zaufania.

Potrafiący myśleć szeroką perspektywą, kreować pomysły i być innowatorami.

Odwaga w działaniu, umiejętność radzenia sobie z nieprzewidywalnością, a nawet upatrywanie w niej biznesowych szans, będzie nieocenioną kompetencją przyszłych liderów.

Czas przygotować się na nowe.

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.