Jak przygotować się emocjonalnie do rozmowy korygującej z pracownikiem

Za każdym razem kiedy następuje różnica potrzeb, poglądów, perspektyw rozmowa może nieść ze sobą pewne napięcie i spowodować  trudności w jej przeprowadzeniu.

Doświadczyłe/aś kiedyś tz. przeciągania liny, w której każda ze stron chciała udowodnić swoje racje.  

Rozdrażnienie, złość, poczucie niezrozumienia i niewysłuchania, a na koniec zmęczenie, rezygnacja i niezadowolenie z przebiegu rozmowy.  Tak, to właśnie są symptomy trudnej rozmowy. 

Często już sama myśl o jej przeprowadzeniu paraliżuje nasz działania i  może się zdarzyć, że będziemy grać na czas, a droga do znalezienia wspólnego języka będzie się wydłużać.  

A więc, jak się przygotować ? 

Zobacz dedykowanie szkolenia:

Zadbaj o psychiczne bezpieczeństwo –  swoje i swojego rozmówcy 

Przygotuj grunt pod rozmowę… 

Powiadom pracownika o tym, że chcesz odbyć z nim rozmowę i jaki będzie jej temat.  Wówczas unikniesz elementu zaskoczenie – każda ze stron będzie miała chwile na zebranie myśli, argumentów –  uspokojeniu emocji. Jeśli w waszej firmie korzystacie z aplikacji do planowania spotkań zaznacz je  w swoim i pracownika kalendarzu –  przeznaczając na nie odpowiednią ilość czasu. To pozwoli uniknąć ewentualnych przeszkadzaczy i efektywnie zaplanować dzień. Jeśli wiesz, że rozmowa będzie wymagała od Ciebie sporo wysiłku –  zaplanuj ją w czasie kiedy masz najwięcej energii. Dobrą praktyką jest również wysłanie w zaproszeniu kilku przykładowych pytań, na które będziesz chciał/a poznać odpowiedź/opinie/ perspektywę rozmówcy. Jeśli mamy pracowników, którzy, aby, czuć się swobodnie potrzebują przygotować  odpowiednią ilość danych tak forma zaproszeni będzie dla nich najbezpieczniejsza 

Praca nad postawą  i intencją

Zastanów się jaka Twoja postawa będzie sprzyjała wspólnej rozmowie. Otwartość, ciekawość gotowość, aby wysłuchać pracownik, daje szansę poznania jego perspektywy i usłyszeniu jego potrzeb. Przed trudną rozmową warto zastanowić się nad intencją rozmowy  –  co będzie najbardziej satysfakcjonującym rezultatem, czego oczekujemy od współpracownika, czy też jak chcesz, aby wyglądała dalsza współpraca/ relacja kiedy wszystko zostanie powiedziane. .  

Z czego możesz skorzystać 

Prowadząc trudne rozmowy, rozmowy korygujące/ feedbackowe  warto skorzystać ze znanych schematów rozmów tj,  jak GOLD ( Więcej o metodzie GOLD znajdziesz w tym artykule. Metoda GOLD), CONNECT,  Komunikat JA czy FUKO. 

Pomagają one w bezpieczny sposób udzielić  informacji zwrotnej dbając o Ciebie i twojego rozmówcę, tak, aby Twój komunikat  nie zamieniły się w krytykę czy oceny.  

Metody komunikacyjne mają jeszcze jedną sprzyjającą właściwość –  porządkują,  układają, pomagają ułożyć logiczny sens wypowiedzi.

Metoda GOLD przećwiczysz na szkoleniu warsztatowym Feedback -> rozmowa korygująca z pracownikiem

Praktyka czyni mistrza

Trudne rozmowy są wpisane w codzienność w pracy z ludźmi, jesteśmy różni i różne mamy potrzeby – i co do zasady z tej różnorodności czerpiemy ucząc się od siebie nawzajem.  

Trudna rozmowa jest dla nas wyzwaniem, bo wychodzimy z naszej bezpiecznej przestrzeni.  

Stawiając się na naprzeciw tego typu wyzwaniom lepiej poznajemy siebie, swoje mocne strony i bariery, które tworzymy w komunikacji.  

Potrzebujemy trudnych rozmów, bo każde trudne doświadczenie wzbogaca nas i uodparnia.  

Mierząc się z ze sobą, swoimi emocjami, wchodząc z odwagą w trudne rozmowy mamy szansę się rozwijać. 

Refleksja 

Jeśli rozwijam swoje umiejętności komunikacyjne i naszym wyzwaniem jest np. sprawniejsze prowadzenie trudnych rozmów to po każdej takiej rozmowie zapraszam Cię do pewnej autorefleksji i odpowiedzi na pytania: 

  • Czy rozmowa przebiegła zgodnie z planem ?
  • Na ile Twoja postawa i zachowanie było zgodne z Twoją intencją ? 
  • Kim byłeś podczas tej rozmowy ? 
  • Co się ujawniło podczas rozmowy ? 
  • Co było ważne ? 
  • I co dalej ?

Mam  nadzieje, że powyższe rady pomogą nabrać Ci więcej śmiałości do odważnych,  autentycznych z empatią do siebie i do swojego rozmówcy trudnych rozmów.

Powodzenia. 

Zobacz dedykowanie szkolenia:

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.