Efektywność osobista 4.0 to wezwanie do…

Efektywność osobista 4.0 to wezwanie do …

Uczenia się nowych rzeczy i oduczania starych, 

Czy efektywność, o której myślisz to efektywność, której poszukują obecni pracodawcy ?

Od lat cenieni są pracownicy, którzy posiadają określone umiejętności pomagające osiągać cele,  budować wartość firmy, realizować zyski.

Najczęstszą definicją efektywności jest osiągnie celów minimalnym nakładem sił, czasu, zasobów.  Aby to osiągnąć, w pierwszym kroku ważne jest poprawne nazwanie priorytetów i ich właściwe porządkowanie.  

Określenie hierarchii wartości zadań plus zdobycie umiejętności zarządzania nimi, skuteczne planowanie i organizacja pracy jest podstawą kompetencji: Efektywności 1.0. 

Te umiejętności są wymagane i premiowane już na poziomie szkoły podstawowej. Sprawne zarządzanie swoim czasem bywa kluczem do sukcesu bądź porażki.  

Rozpoczynając swoją karierę zawodową, to jakie decyzje podejmujemy i jak bardzo jesteśmy wytrwali zostaje zweryfikowane w praktyce.

Kolejnym krokiem jest nabywanie doświadczenia. Dobre zgłębienie tematu, większa szczegółowość, poszerzanie wiedzy w swojej specjalizacji na kursach, szkoleniach czy kolejnych studiach sprawia, że stajemy się ekspertem w swojej dziedzinie zaczynamy funkcjonować w Efektywności 2.0.  

Kolejny krokiem w budowaniu naszej sprawczości jest samorozwój –  to jak budujemy relacje ze sobą i ze światem,  wchodzimy w związki międzyludzkie czy też jak radzimy sobie z emocjami jest wyznacznikiem, czy weszliśmy już na trzeci poziom efektywności (Efektywność 3.0).  

Obraz idealnego pracownika przedstawia personę, która jest  dobrze zorganizowanym ekspertem, który potrafi  budować i utrzymywać mocne relacje ze swoim środowiskiem.    

Powyższy poziom efektywności nadal jest mocno premiowany w wielu organizacjach, ale czy wystarczy?

Weźmy pod rozważania poniższy przykład: 

Wyobraźmy sobie pracownika działu księgowości. W pierwszych miesiącach swojej pracy uczy się rzetelnie wykonywać swoje zadania, dobrze zarządza swoim czasem i dba o szczegóły (E01), w kolejnym okresie swojej kariery uczęszcza na różne specjalistyczne kursy, studia podyplomowe, by wyspecjalizować się w swoim fachu (E02). Do tego praca z ludźmi, klientami powoduje wzrost inteligencji emocjonalnie. Nasz bohater będzie umieć nawiązywać relacji, dobrze wykonywać zadania,  planować swój czas, mieć szczegółową wiedzę i doświadczenie w zakresie swojej specjalizacji (E03).
I taki obraz pracownika wydawałby się idealny… 

Aż do momentu, w którym pracodawca poinformuję naszego bohatera, że od teraz część jego pracy będzie wykonywał system … sztuczna inteligencja. 

I tu nadchodzi monet, w którym trzeba zacząć się oduczać… 

Technologia, rozwój sztucznej inteligencji doprowadza do rozbicia naszego idealnego modelu, który stworzyliśmy powyżej. Wszystko to, co będzie mogło zostać zastąpione technologią (na czele z zawodami umysłowymi) w któryś momencie zostanie zastąpione … kropka. 

Z punktu widzenia efektywności osobistej jeśli zdecydowaliście się na budowanie specjalizacji w jednym wąskim zakresie to jest duże zagrożenie, że w niedalekiej przyszłości przestanie to być bezpieczna pozycja. 

To wszechstronność posiadanych doświadczeń, wiedzy z różnych dziedzin, umiejętność łączenia różnych zasobów, wnioskowanie i uważność na symptomy zmiany oraz uważne słuchanie może zapewnić Wam, choć odrobinę większy spokój o przyszłość. 

A więc czym jest Efektywność 4:0 to wewnętrzne nastawienie na rozwój,  głód intelektualny, ciekawość wobec świata i ludzi, ale również gotowość do porzucania starych modeli i nawyków. Porzucenie kultu wąskich specjalizacji na rzecz płytszej interdyscyplinarnej wiedzy. 

Czy to wystarczy, aby by super efektywnym  –  nie wiem. Może warto zacząć słuchać pokolenia, które właśnie rozpoczyna swoją zawodową karierę, oni o przyszłość wiedza zdecydowanie więcej niż niejeden wyspecjalizowany ekspert 🙂 

Zapraszam do udziału w webinarze dotyczącym Efektywności 4.0 oraz o tym jak coaching może pomóc menadżerowi w zdobyciu najwyższego poziomy w swoim działaniu.

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.