Jak zbudować kulturę zespołu

Czy możesz śmiało powiedzieć, że wszystkie firmy, w których pracowałaś / pracowałeś dbały o kulturę organizacyjną?

Jakie korzyści lub jakie straty może to przynieść organizacji?

Czy ma sens zajmować się budowaniem kultury zespołu?

Może zadajesz sobie takie pytania. Spójrz na nie przez pryzmat poniższego cytatu:

„W słabej kulturze odchodzimy od robienia tego, co dobre na rzecz robienia tego, co dobre dla mnie” 

[Simon Sinek, Liderzy jedzą na końcu]

Kultura organizacyjna – sprzymierzeniec czy wróg dla managera?

Są firmy, które świadomie budują swoją kulturę i takie, w których kultura powstaje samoistnie. 

Są firmy, o których można powiedzieć, że funkcjonuje w nich silna kultura i takie, które cechuje słaba kultura organizacyjna.

Jaki wpływ ma kultura w firmie na zarządzanie i motywowanie pracowników?

Silna kultura buduje poczucie przynależności do firmy. Określone zasady, wartości, misja, długoterminowe cele (szczególnie, jeśli są oparte na sferze związanej z emocjami) wpływają na odczuwanie tożsamości przez pracowników. Silna kultura kojarzona jest z bezpieczeństwem, pewnością, stabilizacją. Pracownicy mają skłonność do identyfikowania się z firmą i jej wartościami.

W słabej kulturze nie ma poczucia wspólnoty, trudno o zaufanie, czy współpracę. To, na czym ludzie wówczas głównie się koncentrują, to zabezpieczenie swoich własnych interesów.

Dla managera korzystne jest zarządzanie ludźmi w firmie o silnej kulturze. W dużym stopniu może na niej oprzeć swoje działania.

Natomiast wyzwaniem jest kierowanie zespołem w firmie o słabej kulturze. Manager musi radzić sobie m.in. z tym, że jego pracownicy nie czują zaufania do firmy. Z tym, że panuje atmosfera konkurencji, z sytuacją strachu pracowników przed utratą pracy i działaniami, jakie w związku z tym podejmują. 

Zalety silnej kultury organizacyjnej

Pytanie, po co w ogóle zajmować się budowaniem silnej kultury w firmie? Przecież wystarczy, że ludziom wyznaczy się cele i już.

Otóż nie wystarczy. W firmach o słabej kulturze pracownicy bardziej skupiają się na realizacji własnych interesów i własnym bezpieczeństwie, zdecydowanie mniej wysiłku poświęcając na osiąganie wyznaczonych celów.

Silna kultura organizacyjna przynosi konkretne korzyści. Oto one:

  • Daje ludziom energię, która przekłada się na osiąganie przez nich lepszych rezultatów i tym samym na lepszy rozwój biznesu firmy
  • Zapewnia długoterminowe wyniki
  • Wspiera radzenie sobie firmy w trudnych biznesowo czasach 
  • Rozwija kreatywność i innowacyjność pomysłów 
  • Pracownicy przedkładają potrzeb firmy nad potrzeby własne
  • Współdziałanie zamiast współzawodnictwa – skupia działanie pracowników na dostarczaniu korzyści biznesowych zamiast walki wewnątrz firmy 
  • Niski poziom rotacji pracowników

4 filary budowania kultury zespołu

Firmy mają swoją kulturę organizacyjną. A czy można zadbać o to, aby stworzyć kulturę zespołu?

I o co w niej zadbać?

Jeśli chcesz, aby Twój zespół osiągał bardzo dobre rezultaty, to zadbaj, aby był różnorodny. Grupa osób o różnym zakresie doświadczeń, umiejętności, czy też osobowości, będzie zawierać wszelkie elementy potrzebne do wykonywania zadań.

Ale sama różnorodność nie wystarczy. I tak, jak firmy decydują się na tworzenie określonej kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwie, warto, abyś Ty też zadbał o stworzenie kultury zespołowej. Dzięki temu będziesz w stanie zaplanować, w jak najlepszy sposób możesz wykorzystać cechy i kompetencje Twojego zespołu, aby osiągnąć zamierzone efekty.

Oto najważniejsze elementy budowania takiej kultury:

  1. Twój zespół powinien składać się z pracowników o różnorodnych kompetencjach. Suma tych kompetencji powinna stanowić komplet umiejętności, jakich potrzebujesz. 
  2. Wyznacz cel wspólny dla całego zespołu. W oparciu o niego określ cele zespołowe w taki sposób, aby każdy pracownik miał swój wkład w ich osiągnięcie. W ten sposób sprawisz, że ludzie będą zaangażowani oraz będą działać wspólnie na rzecz całego zespołu. 
  3. Zaangażuj pracowników do stworzenia kodeksu zasad funkcjonowania w zespole. Dzięki temu włączysz ich do współpracy, spowodujesz że wezmą na siebie odpowiedzialność za realizację ustalonych przez siebie reguł i zapobiegniesz ewentualnym konfliktom zespołowym.
  4. Buduj atmosferę otwartości i zaufania i w oparciu o nie rozwijaj relacje między pracownikami oraz Tobą a zespołem.

Gdy pracownik może bez obaw wyrazić to, co myśli

A w zasadzie, gdy manager do tego zachęca swoich pracowników, gdy tworzy odpowiednie do tego środowisko.

Co się wówczas dzieje?

Pojawia się poczucie bezpieczeństwa, które ma niezwykle istotne przełożenie na kształtowanie się kultury w zespole.

Znasz takie przypadki, że w firmie poszczególne działy nie współpracują ze sobą, tylko bardziej koncentrują się na współzawodnictwie? To sytuacja występująca w wielu przedsiębiorstwach. Zamiast współdziałania, energia zespołów z różnych części struktury organizacyjnej, w dużym stopniu spalana jest na walkę wewnątrz firmy. Często jest to stymulowane postawą managerów tych działów. W takim otoczeniu trudno mówić o poczuciu bezpieczeństwa. Trudno też oczekiwać, że taka organizacja będzie dobrze prosperować.

Ty, jako manager, kształtujesz kulturę i atmosferę w swoim zespole. Co więcej, swoim przykładem możesz zachęcać innych managerów do podejmowania podobnych działań. W ten sposób możesz wywierać wpływ i tworzyć środowisko i kulturę pracy w firmie. Po to, aby na poziomie całej organizacji ludzie chętnie ze sobą współpracowali, aby dawali z siebie to, co najlepsze, dzięki czemu firma stanie się mocniejsza, lepiej prosperująca.

Gdy dajesz swoim pracownikom przestrzeń do bezpiecznego wypowiadania swoich opinii, a do tego potrafisz sprawić, że czują się przez Ciebie dostrzegani i doceniani, to budujesz organizację inspirującą swoich pracowników. Tworzysz warunki, w których ludzie najlepiej funkcjonują. A to przynosi wymierne efekty w postaci dużo lepszych wyników.

Zasada wzajemności w zarządzaniu ludźmi

Jedną z ważnych potrzeb pracowników jest bycie dostrzeżonym. W rozumieniu dostrzeżenia dokonań i wysiłków pracowników.

Poczucie spełnienia i satysfakcji z pracy pojawia się wtedy, gdy manager potrafi dostrzec i docenić zaangażowanie pracownika. 

Budując w ten sposób fundament funkcjonowania ludzi w swoim zespole, manager wpływa na kształtowanie się w nim określonych relacji i więzi. Ludzie mający poczucie opieki ze strony szefa, chętnie w zamian oddają to, co potrafią, dobrą wzajemną współpracę, gotowość pomocy swoim kolegom oraz managerowi. Nagrody finansowe nie będą miały takiej siły sprawczej, jak poczucie docenienia i zaopiekowania ze strony szefa. To one bowiem mają wpływ na kształtowanie kultury w zespole oraz sprawiają, że pracownicy chętniej podejmują większy wysiłek, są zadowoleni i bardziej lojalni. 

Im więcej dasz swoim ludziom, tym więcej od nich otrzymasz.

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.