Kariera Menadżera – Zbuduj ją dobrze

Budowanie kariery managera ważne jest bez względu na to, jak wysoko chce się zajść. Ścieżka kariery nie musi się też kończyć na dojściu do stanowiska kierowniczego. Właśnie wtedy jeszcze bardziej istotne jest zaplanowanie jej dalszego rozwoju.  

Co warto wziąć pod uwagę w kreowaniu kariery zawodowej:

  • swoje słabe i mocne strony
  • sprawdzić, co sprawia nam satysfakcję i daje zadowolenie
  • wyznaczać sobie kolejne cele
  • być konsekwentnym w działaniu
  • dbać o wizerunek profesjonalisty w swojej dziedzinie
  • nawiązywać kontakty z ludźmi, którzy pomogą w osiągnięciu celów
  • dbać o swój rozwój
  • być otwartym na możliwości i nadarzające się szanse

W budowaniu swojej kariery bardzo ważne jest odpowiednio dobre dopasowanie do siebie charakteru i zakresu pracy, kierunku specjalizacji, obszaru odpowiedzialności. W tym kontekście wyznaczenie sobie celu, do którego chce się dojść oraz celów cząstkowych na kolejnych etapach ścieżki zawodowej. A następnie dbanie o ich realizację. Do tego należy dodać pracę nad własnym rozwojem oraz budowanie swojej marki. 

Dlaczego warto jest mieć cel?

Jeśli chcemy odnieść sukces zawodowy, to musimy zdawać sobie sprawę z tego, że to zależy głównie od naszego własnego nastawienia i podejścia.

Generalnie nic się samo nie dzieje. Nie możemy liczyć na to, że prędzej czy później osiągniemy sukces, jeśli sami nic w tym kierunku nie będziemy się robić.

Jeśli nie mamy poczucia celu, to nie będziemy wiedzieć, jak wykorzystać możliwości i okoliczności, które pojawią się na naszej drodze. Nie będziemy potrafili określić, jaki kierunek rozwoju naszych umiejętności będzie dla nas najbardziej korzystny.

Jak ma wyglądać moja kariera zawodowa? Czego tak naprawdę chcę od swojej pracy? W jaki sposób moja praca ma funkcjonować w moim życiu? Jak ma wyglądać relacja życia zawodowego do życia osobistego? Co chcę osiągnąć?

Jeśli te i podobne pytania pojawiają się w naszych myślach, to sygnał, że potrzebujemy określić i zaplanować swój dalszy rozwój zawodowy. 

Planowanie kariery zawodowej warto zacząć od określenia celu życiowego. Mając poczucie celu, wiedząc, co się chce osiągnąć w swoim życiu, można świadomie wykorzystywać czas, energię i umiejętności w realizacji rozwoju zawodowego. A także świadomie postępować w sytuacjach, kiedy pojawiają się nowe możliwości oraz wyzwania.

To jak ten cel określić?

Zastanawiając się nad tym, co tak naprawdę jest naszym celem dobrze jest wziąć pod uwagę różne kwestie, które pomogą określić, do czego chcemy dążyć. Przydatny może być na przykład zestaw pytań opracowanych przez Harvard Business Review w oparciu o materiały Claytona M. Christensena, Petera F. Druckera, Nicka Craiga, Scotta A. Snooka:

  • W czym jesteś dobry?
  • Co lubisz robić?
  • Jak najlepiej Ci się pracuje?
  • Jak sobie radzisz z zadaniami w niepewnej sytuacji?
  • Jakie są Twoje wartości?
  • Gdzie przynależysz?
  • Jaki wkład powinieneś wnosić?
  • Jak Cię ukształtowały najtrudniejsze doświadczenia życiowe?

W oparciu o odpowiedzi na te pytania można opisać swój cel. Warto też do niego wracać od czasu do czasu i sprawdzać, czy nadal jest aktualny.

Samodoskonalenie jako sposób na rozwój kariery

Jedną z najbardziej kluczowych potrzeb pracowników jest możliwość rozwoju. Dla managera to jest tak samo ważne. Pytanie, w jaki sposób o wzrost swoich umiejętności, a także o karierę zawodową można zadbać samemu. 

Oto kilka propozycji działań, dzięki którym można proaktywnie i skutecznie wziąć ster swojego życia zawodowego we własne ręce: 

  • Przyjrzeć się i dobrze poznać swoje mocne strony – i na nich przede wszystkim warto oprzeć swoje działania
  • Zbierać informacje zwrotne o sobie – bez obaw o ewentualną krytykę, można ją wykorzystać w pozytywny sposób
  • Sprawdzić, jakie są możliwości zwiększenia doświadczenia w obecnej firmy – z otwartością na nowe obszary działania, odpowiedzialności, nie obawiać się również samemu proponować zmiany stanowiska dla siebie
  • Szukać osób, które osiągnęły już to, co planuje się dla siebie – poprosić je o podzielenie się wiedzą i doświadczeniem
  • Sprawdzić, jakie programy rozwoju, szkoleń proponuje obecny pracodawca – zasugerować też własne pomysły

Dlaczego mocne strony?

Mamy cel, który chcemy osiągnąć, do którego realizacji dążymy. Zastanawiamy się, co nam w tym pomoże. Silne strony, czy wzmocnienie lub wyeliminowanie słabych stron?

Jeśli założymy, że słabe strony stoją na drodze do celu i wybierzemy strategię ich wzmocnienia, to musimy liczyć się z tym, że do uzyskania efektu poprawy będziemy musieli wydatkować ogromne pokłady energii. Dlaczego? Dlatego, że to są nasze słabe punkty, coś w czym nie jesteśmy dobrzy, więc żeby je przezwyciężyć i poprawić musimy dokonać ogromnego wysiłku.

Natomiast, jeśli wybierzemy strategię realizacji planów poprzez oparcie się na swoich mocnych stronach, to dużo łatwiej i mniejszym nakładem sił możemy je jeszcze bardziej wzmocnić. Silne strony to są nasze naturalne zalety, cechy i zasoby, coś w czym jesteśmy dobrzy, co przychodzi nam z łatwością. 

W budowaniu kariery lepiej jest postawić na wykorzystanie mocnych stron i na nich oprzeć swoje działania. 

Jaka marka taka kariera

Każdy z nas wywiera wpływ na ludzi, z którymi się styka. Manager oddziałuje na ludzi silniej. Poprzez swoje postępowanie, postawę, buduje opinię o sobie. 

To, jaka ta marka ostatecznie będzie, można pozostawić przypadkowi, ale można też świadomie budować swoją markę managera. 

Relacje z ludźmi, z którymi się pracuje (pracownicy, współpracownicy, szefowie), wpływają na rozwój kariery zawodowej. Na to, jak jest się postrzeganym, również z perspektywy czasu. Na to, jak samego siebie się postrzega. 

Przy budowaniu własnej marki managera trzeba pozbyć się skromności. Skromność sprawia, że pomniejsza się swoje zasługi, a o sukcesach nie informuje. Skutkiem tego najczęściej nikt o nich nie wie.

Aby zostać dostrzeżonym, trzeba się czymś wyróżniać. Gdy wierzymy w swoje umiejętności, otoczenie odbiera nas jako ludzi kompetentnych. 

Pewność siebie, energia i charyzma, to cechy sprzyjające budowaniu marki skutecznego lidera. Jest jeden podstawowy warunek, aby dały efekt: muszą być prawdziwe. 

Zamiast biernie czekać, aż ktoś zauważy nasze zalety, bardziej skuteczną metodą na rozwój kariery managera jest wziąć ją w swoje ręce. 

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.