„Jeśli twoje działania inspirują innych do tego, żeby marzyć więcej, poznawać więcej, robić więcej i stawać się lepszym, to jesteś liderem.” – John Quincy Adams, prezydent Stanów Zjednoczonych
Chcesz być takim liderem?
Aby nim zostać nie potrzebujesz do tego żadnych dyplomów, czy certyfikatów.
Bycia liderem nie nauczysz się tylko teoretycznie.
Faktyczne kompetencje i postawa lidera, to efekt świadomego rozwoju opartego na praktyce, uczeniu się poprzez zdobywanie doświadczenia, rozwój samoświadomości, wyciąganie wniosków.
Lider to ktoś, z kim ludzie chcą pracować. Za kim ludzie chętnie podążają. W czyją wizję wierzą i ją realizują. I w kim znajdują wsparcie.
Co robić w takim razie trzeba zrobić, aby stać się prawdziwym liderem?
Postaw swój zespół i jego rozwój jako priorytet. Systematycznie pracuj ze swoimi pracownikami. Stawiaj im wyzwania, udzielaj wsparcia, pomagaj im w zdobywaniu i stosowaniu nowych umiejętności. Przekazuj stale informacje zwrotne i sam / sama pytaj o feedback. Inspiruj, zachęcaj do poszukiwania nowych pomysłów i rozwiązań.
W ten sposób rozwiniesz nie tylko swoich pracowników, ale też swoje kompetencje jako lidera.
Droga od managera do lidera
Skuteczny manager z pewnością przyniesie firmie, która go zatrudnia, wymierne rezultaty. Bez dwóch zdań. Jednak to, co jest największą wartością dla firmy, jest efektem działania lidera.
O co chodzi?
Dość często określenia manager, lider, przywództwo, zarządzanie są stosowane zamiennie. Pewnie i Tobie zdarzyło się je stosować jako tożsame. Mnie tak. Jednak mają one zupełnie inne znaczenie.
Manager zarządza, uczy się i rozwija kompetencje, aby realizować stawiane mu przez organizację cele, odpowiednio komunikować się z zespołem, delegować zadania, kontrolować ich wykonanie.
Lider natomiast poprzez strategię zarządzania i swoją postawę motywuje ludzi do działania, wzbudza w nich chęć rozwijania się, wspólnego osiągania celów i sprawia, że czują sens tego, co robią. A to przekłada się na znacznie lepsze i długotrwałe efekty dla biznesu.
Lider nie musi sam znać się na wszystkim, na branży. Wyznacza kierunek działania, stawia wyzwania, daje przestrzeń do działania talentom w zespole. Ma wizję i potrafi do niej przekonać innych. Buduje atmosferę zaufania opartą na szacunku do pracowników. W ten sposób zapala w ludziach motor do działania.
Dla lidera w zasadzie nie ma rzeczy niemożliwych, kwestią nie jest „Czy coś robimy?”, a raczej znalezienie metody realizacji, czyli „Jak to zrobimy?”.
Na czym polega różnica między managerem a liderem?
Na zupełnie dwóch różnych aspektach. Bycie managerem związane jest z objęciem stanowiska kierowniczego. Bycie liderem to przyjęcie postawy.
Mało tego liderem może być ktoś, kto nie jest managerem. Może to być na przykład ktoś z zespołu, kto cieszy się szacunkiem i posłuchem innych pracowników.
Manager w dużym uproszczeniu mówi pracownikom, co mają robić oraz rozlicza ich z tego. Natomiast lider ich inspiruje i motywuje do osiągania lepszych rezultatów. Zachęca do wykazywania i przejmowania inicjatywy.
„Managerem zostajesz automatycznie, kiedy zostajesz zatrudniony na tym stanowisku. Natomiast przywódcą stajesz się dopiero wówczas, kiedy twoi ludzie uznają cię za lidera.” – Bob Selden
Sama w trakcie swojej kariery zawodowej przeszłam drogę od managera do lidera, pokonując na niej różne przeszkody, popełniając błędy i wyciągając z nich wnioski. Pamiętam słowa jednej z osób z mojego zespołu, która na spotkaniu pożegnalnym, gdy odchodziłam do innej organizacji, powiedziała: “Beata, zawsze byłaś bardzo wymagająca, ale fantastycznie się z Tobą pracowało”.
To wtedy poczułam się po raz pierwszy liderem i zdałam sobie sprawę, na czym to tak naprawdę polega.
Na swojej drodze spotkałam wielu managerów i znacznie mniej prawdziwych liderów. Teraz pomagam przejść taką drogę znacznie szybciej, z pełną świadomością i z pewnym skutkiem.
Na bycie liderem trzeba sobie zasłużyć. Bycie managerem, to formalna pozycja, stanowisko. Możesz stać się liderem – to wymaga wypracowania odpowiedniego podejścia i postawy.
Gdy wchodzisz na stanowisko managera, potrzebujesz rozwinąć kompetencje, które pozwolą Ci realizować stawiane Ci cele i zarządzać pracownikami.
Liderem stajesz się budując otwartą atmosferę opartą o wzajemne zaufanie i szacunek, w której ludzie bez obaw mogą wnieść swoje zdanie, wkład i zaangażowanie.
Kiedy ludzie uznają Cię za lidera
Aby tak się stało musisz wiedzieć, czego pracownicy od Ciebie oczekują, jakie kompetencje są dla nich ważne.
Wiesz, co jako manager powinieneś / powinnaś potrafić. Zdajesz sobie sprawę, jakie kompetencje managerskie są Ci potrzebne.
A czy zastanawiałeś /zastanawiałaś się nad tym, czego od Ciebie potrzebują Twoi pracownicy? I jakie Twoje umiejętności spowodują, że uznają Cię za prawdziwego lidera?
Wiele badań realizowanych wśród pracowników różnych firm, w różnych krajach, na przestrzeni kilkunastu lat pokazuje, że najbardziej liczą się:
- umiejętność dostrzegania pracownika
- umiejętność zrozumienia pracownika
- umiejętność pomagania w rozwoju kariery pracownika
Dodaj do nich jeszcze:
- Dbanie o rozwój pracownika
- Szacunek do pracownika
- Docenianie pracy
- Słuchanie pracownika
- Budowanie dobrych relacji z pracownikiem
A uzyskasz komplet umiejętności, które pozwolą Ci z powodzeniem zarządzać każdym pokoleniem pracowników i zyskać ich uznanie.