Za każdym razem kiedy następuje różnica potrzeb, poglądów, perspektyw rozmowa może nieść ze sobą pewne napięcie i spowodować trudności w jej przeprowadzeniu.
Doświadczyłe/aś kiedyś tz. przeciągania liny, w której każda ze stron chciała udowodnić swoje racje.
Rozdrażnienie, złość, poczucie niezrozumienia i niewysłuchania, a na koniec zmęczenie, rezygnacja i niezadowolenie z przebiegu rozmowy. Tak, to właśnie są symptomy trudnej rozmowy.
Często już sama myśl o jej przeprowadzeniu paraliżuje nasz działania i może się zdarzyć, że będziemy grać na czas, a droga do znalezienia wspólnego języka będzie się wydłużać.
A więc, jak się przygotować ?
Zobacz dedykowanie szkolenia:
Zadbaj o psychiczne bezpieczeństwo – swoje i swojego rozmówcy
Przygotuj grunt pod rozmowę…
Powiadom pracownika o tym, że chcesz odbyć z nim rozmowę i jaki będzie jej temat. Wówczas unikniesz elementu zaskoczenie – każda ze stron będzie miała chwile na zebranie myśli, argumentów – uspokojeniu emocji. Jeśli w waszej firmie korzystacie z aplikacji do planowania spotkań zaznacz je w swoim i pracownika kalendarzu – przeznaczając na nie odpowiednią ilość czasu. To pozwoli uniknąć ewentualnych przeszkadzaczy i efektywnie zaplanować dzień. Jeśli wiesz, że rozmowa będzie wymagała od Ciebie sporo wysiłku – zaplanuj ją w czasie kiedy masz najwięcej energii. Dobrą praktyką jest również wysłanie w zaproszeniu kilku przykładowych pytań, na które będziesz chciał/a poznać odpowiedź/opinie/ perspektywę rozmówcy. Jeśli mamy pracowników, którzy, aby, czuć się swobodnie potrzebują przygotować odpowiednią ilość danych tak forma zaproszeni będzie dla nich najbezpieczniejsza
Praca nad postawą i intencją
Zastanów się jaka Twoja postawa będzie sprzyjała wspólnej rozmowie. Otwartość, ciekawość gotowość, aby wysłuchać pracownik, daje szansę poznania jego perspektywy i usłyszeniu jego potrzeb. Przed trudną rozmową warto zastanowić się nad intencją rozmowy – co będzie najbardziej satysfakcjonującym rezultatem, czego oczekujemy od współpracownika, czy też jak chcesz, aby wyglądała dalsza współpraca/ relacja kiedy wszystko zostanie powiedziane. .
Z czego możesz skorzystać
Prowadząc trudne rozmowy, rozmowy korygujące/ feedbackowe warto skorzystać ze znanych schematów rozmów tj, jak GOLD ( Więcej o metodzie GOLD znajdziesz w tym artykule. Metoda GOLD), CONNECT, Komunikat JA czy FUKO.
Pomagają one w bezpieczny sposób udzielić informacji zwrotnej dbając o Ciebie i twojego rozmówcę, tak, aby Twój komunikat nie zamieniły się w krytykę czy oceny.
Metody komunikacyjne mają jeszcze jedną sprzyjającą właściwość – porządkują, układają, pomagają ułożyć logiczny sens wypowiedzi.
Metoda GOLD przećwiczysz na szkoleniu warsztatowym Feedback -> rozmowa korygująca z pracownikiem
Praktyka czyni mistrza
Trudne rozmowy są wpisane w codzienność w pracy z ludźmi, jesteśmy różni i różne mamy potrzeby – i co do zasady z tej różnorodności czerpiemy ucząc się od siebie nawzajem.
Trudna rozmowa jest dla nas wyzwaniem, bo wychodzimy z naszej bezpiecznej przestrzeni.
Stawiając się na naprzeciw tego typu wyzwaniom lepiej poznajemy siebie, swoje mocne strony i bariery, które tworzymy w komunikacji.
Potrzebujemy trudnych rozmów, bo każde trudne doświadczenie wzbogaca nas i uodparnia.
Mierząc się z ze sobą, swoimi emocjami, wchodząc z odwagą w trudne rozmowy mamy szansę się rozwijać.
Refleksja
Jeśli rozwijam swoje umiejętności komunikacyjne i naszym wyzwaniem jest np. sprawniejsze prowadzenie trudnych rozmów to po każdej takiej rozmowie zapraszam Cię do pewnej autorefleksji i odpowiedzi na pytania:
- Czy rozmowa przebiegła zgodnie z planem ?
- Na ile Twoja postawa i zachowanie było zgodne z Twoją intencją ?
- Kim byłeś podczas tej rozmowy ?
- Co się ujawniło podczas rozmowy ?
- Co było ważne ?
- I co dalej ?
Mam nadzieje, że powyższe rady pomogą nabrać Ci więcej śmiałości do odważnych, autentycznych z empatią do siebie i do swojego rozmówcy trudnych rozmów.
Powodzenia.
Zobacz dedykowanie szkolenia: