„Na tym świecie nie ma nic równie trudnego do zdobycia i równie łatwego do stracenia jak zaufanie.”
Haruki Murakami
Budowanie zaufania to proces
Zbudowanie zaufania w zespole pracowników jest jednym z kluczowych czynników powodzenia w zarządzaniu ludźmi.
W sytuacji, gdy zaufania nie ma, pracownicy zazwyczaj są dość ostrożni w działaniu, zachowawczy, starając się w ten sposób zabezpieczyć przed potencjalnym dla siebie ryzykiem. Ma to rzecz jasna przełożenie na poziom ich produktywności, czy kreatywności.
Tak więc stworzenie poczucia zaufania jest niezbędne po to, aby ludzie mogli działać w atmosferze bezpieczeństwa, w sposób otwarty, bez obaw wnosząc różnorodne pomysły.
Zaufania nie da się zbudować jednym, krótkim sposobem. Nie uzyska zaufania ktoś, kto oświadczy, czy zadeklaruje, że można mu ufać. Budowanie zaufania to proces, w trakcie którego manager przekazuje zespołowi różnego rodzaju informacje (werbalne i niewerbalne), na podstawie których jego ludzie uznają, że mogą mu ufać lub nie.
Dwa czynniki wspierające zaufanie
Jednym z istotnych elementów budowania zaufania jest zachowanie spójności. Nie wystarczy więc, że powiesz, jakie masz na jakiś temat zdanie, czy co o czymś myślisz. Twoje praktyczne działania muszą faktycznie odzwierciedlać Twoje poglądy. Czyli Twoje słowa i czyny muszą być spójne z intencjami.
Gdy pracownicy Ci ufają, mają poczucie przynależności do grupy, wierzą, że kierunek Twoich działań jest właściwy. Mając zaufanie w zespole, jesteś w stanie – jako jego lider – pociągnąć ludzi za sobą, aby realizowali Twoją wizję.
Co jeszcze, poza spójnością, pomaga managerowi w zbudowaniu zaufania wśród członków jego zespołu?
Kolejną, bardzo istotną kwestią, jest uczciwość. Uczciwość w postępowaniu, uczciwość w komunikacji.
Jeśli więc masz swoją opinię na dany temat i komunikujesz otoczeniu to, co myślisz, to jesteś odbierana/odbierany, jako osoba uczciwa. Chodzi tutaj zarówno o taką sytuację, gdy zgadasz się z czyimś poglądem, jak też, gdy się z nim nie zgadzasz. Wszelkie próby ukrycia tego, co faktycznie myślisz, czy przekazania innej opinii niż faktyczna, prowadzą do tego, że Twoje otoczenie zacznie postrzegać Cię jako osobę niewiarygodną.
Do tego, jeśli popełnisz jakiś błąd, ale będziesz próbować to ukryć, w oczach Twojego zespołu zyskasz opinię managera, który po prostu kłamie po to, aby ochronić swój wizerunek. To, oczywiście, nie są sposoby sprzyjające budowaniu zaufania, tylko skutecznie je niwelujące.
Bądź uczciwy w wyrażaniu swoich opinii, nie bój się przyznać do pomyłki – takie podejście tworzy relację opartą na zaufaniu.
Simon Sinek w swojej książce „Liderzy jedzą na końcu” proponuje, aby pracownicy odpowiedzieli na pytanie, czy chcieliby się znaleźć w jednym okopie ze swoimi managerami. I rekomenduje, aby managerowie zastanowili się nad tym, jak silna jest ich firma, jeśli odpowiedź na takie pytanie brzmi: „Nie”.
A jakiej odpowiedzi udzieliliby Twoi pracownicy?
Beata Tarnowska-Kupny
mentor i coach biznesu, trener, manager, lider
Jedna odpowiedź
Służysz społeczności blogowej, pięknie przy tym składasz frazy, przyjmij najszczersze wdzięczności moich wyrazy 🙂