4 najczęstsze błędy w rozmowach ze współpracownikami

Katalog błędów, które można popełnić w rozmowie nie jest zbiorem zamkniętym każdy z nas w różny sposób radzi sobie w rozmowach.  To jak je prowadzimy często świadczy o naszej dojrzałości, wypracowanej asertywności, poczuciu własnej wartości i … doświadczeń. 

Zachęcam Was do przeczytania o 4 najczęstszych błędach w rozmowach, które obserwuję w różnych sytuacja biznesowych: 

Przeciąganie liny 

Wchodząc w rozmowę mamy w głowie tz. swoje racje/ argumenty/opinie, do których chcemy przekonać druga stronę. 

Do tego jeśli ktoś powierzył nam funkcje zarządzające i od tego jak sobie radzimy zależy wynik, nasza reputacja, funkcjonowanie firmy to możemy zachowywać się tak jakbyśmy tylko my mieli prawo podejmowania jedynie słusznych decyzji.  Będąc menadżerem/liderem czy właścicielem firmy często bierzemy pełną odpowiedzialność za to jak wygląda praca.  I co do zasady to dobra postawa, natomiast może się zdarzyć nadmierna odpowiedzialność, której skutkiem  będzie zamknięcie się na wysłuchanie drugiej osoby, jej potrzeb i argumentów.

Wówczas rozmowy ze współpracownikiem mogą przypominać tzw. słownego pingponga –  w którym strony przerzucają się faktami/opiniami i nie słychać w wypowiedzi symptomów poszukiwania rozwiązań. 

A najlepszy rezultat rozmowy to taki w którym jedna ze stron skapituluje. 

Efektem przeciągania liny może być wzbudzenie we współpracowniku poczucia niezrozumienia, brak przestrzenie na wypowiedzenie swoich racji, poczucie niesprawiedliwości, a na końcu – niechęć, spadek motywacji u współpracownika, brak partnerskiej relacji.

Zobacz dedykowanie szkolenia:

Rozpamiętywanie 

Sytuacje dla nas negatywne, rozpalające trudne emocje, kosztowne pod względem emocjonalnym czy finansowym pamiętamy dłużej, poświęcamy im więcej czasu i energii niż na zabieganie o nowe, pozytywne  doświadczenia. 

Takie podejście może sprawić, że nadmiernie będziemy się skupiać na tym co już było, rozpamiętywać czy wypominać współpracownikowi jego pomyłki, przestrzegać go za każdym razem czy udzielać tzw “dobrych rad”.

Efektem takiej sytuacji/rozmów, w których za każdym razem wypominamy, upominamy,  przestrzegamy jest zmniejszone poczucie wartości pracownika, uległa postawa, odbieranie sprawczości i autonomii.  Pracownik za każdym razem wykonując swoją pracę może mieć podniesiony poziom stresu (aby się tym razem nie pomylić), co w rezultacie może doprowadzić do min. braku logicznego myślenia, braku racjonalnej oceny sytuacji,  kolejnych błędnych decyzji. 

Brak celu i efektów rozmowy

Jak często zdarza Ci się wyjść z rozmowy i w sumie nie wiesz czemu ona miał służyć? 

W sumie było miło i sympatycznie, ale nadal nie wiesz, na czym stoisz, jak oceniana jest Twoja praca,  czy spełniasz oczekiwania ? 

Bycie w takiej niewiedzy jest czasem wygodne … bo możesz pobyć sobie w bezpiecznej, znanej przestrzeni, tylko że… 

Efektem takich rozmów, w których nie ma konkretnych celów, kierunków czy  oczekiwań wobec współpracownika może być  brak wyników, rozwoju, motywacji czy sensu pracy. 

Potrzebujemy się czuć potrzebni,  widzieć, że nasza praca czemuś/komuś służy. 

Wyznaczając cel rozmowy i efekt rozmowy, jakich się spodziewamy od pracownika dajemy mu perspektywę, z którą będzie się mierzył, kierunek, w którym będzie się rozwijał.

Oczekiwania wobec pracownika 

On/Ona powinna … 

Prowadząc sesje coachingowe z menadżerami zdarza mi się dość często usłyszeć powyższe hasło. Dość łatwo przychodzi nam wskazywanie rzeczy, które ktoś powinien rozbić, zmienić, wiedzieć. Mamy swoje przekonania i dość często nam się WYDAJE. 

Skoro już coś raz powiedzieliśmy, wysłaliśmy maila w tej sprawie to z automatu powinna pojawić się korekta w postępowaniu, myśleniu, zachowaniu. 

Jeśli pracownik “nie działa” tak jak tego oczekujemy mogą pojawić się w nas takie uczucia jak żal, rozczarowanie, złość i  myśli  typu  “znowu ja wszystkiego muszę pilnować”,  “nikt się nie przejmuję tylko ja”, “dlaczego nie rozumieją, że to jest ważne” 

Zaczynając rozmowę z pracownikiem oczekujemy, że to on coś natychmiast powinien zrobić.  

Efektem takiej rozmowy  może być po pierwsze zaskoczenie pracownika, bo to, co z naszego punktu WYDAJE się ważne dla naszego pracownika już tak ważnie nie jest ( bądź nie zdaje sobie z tego sprawy).  Inny poziom zrozumienia, inne priorytety, brak wystarczającej ilości informacji, przeszkody (technologiczne/strukturalne)  we wprowadzaniu zmian, trudne sytuacje w zespole,  niechęć czy też po prostu brak odpowiedniej wiedzy, czy umiejętności może powodować, że nasze oczekiwania wobec pracownika zderzają się z rzeczywistością, w której wiele kwestii nie jest jasnych i oczywistych. 

Od rozmowy wszystko się zaczyna i na rozmowie się kończy  –  jeśli chcesz dobrze przygotować się do rozmowy 1 na 1 z pracownikiem –  to zapraszam do przeczytania artykuły: Jak przygotować się do rozmowy 1 na 1 lub/i wziąć udział w jednym z naszych szkoleń. 

Zobacz dedykowanie szkolenia:

Autorem wpisu jest:

Katarzyna Łuka

Katarzyna Łuka

Trener biznesu, mentor, coach akredytowany ICF z certyfikacją PCC. Ekspert w zakresie komunikacji

Wszystkie posty Kasi

Najbliższe Wydarzenia

Szkolenie
Najbliższy termin: Zgodnie z zarezerwowanym terminem
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie
Szkolenie
Najbliższy termin: Szkolenie na zamówienie

Udostępnij wpis na swoich social mediach

Facebook
Twitter
LinkedIn

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.